CES 2019: Pierwsze gry planszowe z ekranami dotykowymi i robo-szachy ze sztuczną inteligencją przesuwającą pionki

14 Styczeń 19 Planszówki

Gry planszowe coraz częściej przybierają hybrydową formę. Powstają aplikacje do zapamiętywania postępu, mobilne odsłony najpopularniejszych tytułów, gry wykorzystujące wirtualną rzeczywistość czy cyfrowe urządzenia stworzone z myślą o przeniesieniu gry na cyfrowy ekran. Podczas targów CES w Las Vegas pokazano również magnetyczne szachy, w które można grać ze znajomym przez internet lub ze sztuczną inteligencją.

– Nasze szachy pozwalają grać przeciwko sztucznej inteligencji, która ma 20 poziomów trudności. Można również rzucić wyzwanie dowolnym graczom z całego świata poprzez internet, a także zmierzyć się z człowiekiem na fizycznej planszy bez względu na to, czy dysponuje on faktyczną szachownicą – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje podczas targów CES 2019 Atur Mehta, dyrektor ds. Technologii w firmie Square Off.

Digitalizacja gier planszowych postępuje. Popularyzacja skomplikowanych planszówek przeznaczonych dla starszych graczy oraz osób dorosłych sprawiła, że producenci gier coraz częściej zaczęli sięgać po urządzenia mobilne w procesie projektowania mechanizmów zarządzających rozgrywką. Tak powstali m.in. Alchemicy, w których magiczne eliksiry mieszamy za pośrednictwem aplikacji czy This War of Mine, w której smartfon służy do przeglądania skryptów fabularnych i odtwarzania nastrojowej muzyki.

Smartfony stały się także obiektem zainteresowania gry detektywistycznej Chronicles of Crime, w której część śledztwa prowadzona jest za pośrednictwem wirtualnej rzeczywistości – po zeskanowaniu kodów QR umieszczonych na kartach, gracz może się rozejrzeć po wirtualnym miejscu zbrodni wyświetlanym na ekranie telefonu.

Square Off to magnetyczna plansza do szachów, która łączy się z internetem i pozwala grać z innymi graczami za pośrednictwem serwisu chess.com, na żywo śledzić przebieg partii mistrzostw świata czy wyzwać na pojedynek sztuczną inteligencję, która automatycznie porusza pionkami.

– Do poruszania figurami wykorzystano robotyczne ramię i podstawowe zjawiska magnetyczne. Elementy zostały wykonane ręcznie, a w środku znajdują się magnesy. Szachownica jest w całości wykonana z drewna. Jedną z niepowtarzalnych funkcji, które zawarliśmy w urządzeniu, jest także możliwość automatycznego powrotu wszystkich figur na pozycje początkowe za jednym dotknięciem przycisku – tłumaczy przedstawiciel Square Off.

Równie innowacyjne podejście do projektowania planszówek wykazali twórcy z firmy Wizama, którzy stworzyli hybrydową grę SquareOne, nazywaną konsolą do planszówek. Głównym elementem zestawu jest ekran dotykowy, na którym wyświetlają się wszystkie plansze. W pudełku znajdziemy także kości, pionki i karty, które komunikują się z urządzeniem za pośrednictwem technologii NFC. Dzięki takiej konstrukcji na SquareOne można uruchomić wiele klasycznych gier, a system sam dopasuje wygląd planszy do danego tytułu czy przebiegu rozgrywki.

W przypadku szachów od Square Off wykorzystanie rozwiązań hybrydowych sprowadza się nie tylko do uatrakcyjnienia zabawy. Oddając do dyspozycji sztuczną inteligencję oraz integrując grę z systemem chess.com, umożliwiono rozegranie partii nawet wtedy, gdy nie mamy przy sobie innego gracza.

– Wszystko działa w ten sposób, że włączamy szachy, wybieramy poziom trudności lub opcję gry z przyjacielem za pośrednictwem aplikacji. Potem wykonujesz swój ruch i czekasz, aż figura przeciwnika w magiczny sposób przesunie się po planszy – mówi ekspert.

Firma badawcza Research and Markets szacuje, że w 2023 roku wartość europejskiego rynku gier planszowych wyniesie 4 mld dol. Do tego czasu branża wykaże średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 6 proc.

 

14 Styczeń 19 Planszówki